Interview Industriële Kring Berkelland
Transport en expeditiebedrijf Hertgers
“Ik begin alleen, blijf alleen en wil nooit eigen wielen, ” riep Wim Hertgers toen hij op 29 oktober 2012 vanuit zijn woonkamer in Vragender een expeditiebedrijf startte. Het vervoer van goederen zat hem in het bloed. Zijn vader had al een transportbedrijf in Brummen waar hij tot 1991 werkte.
Service en kwaliteit zijn het allerbelangrijkste
De eigen belofte duurde niet lang. In juli 2013 al nam hij zijn eerste medewerker aan, een planner. April 2014 kwam de tweede medewerker in dienst, een financieel administratieve kracht, en in 2015 volgde de eerste eigen auto met chauffeur, de derde medewerker. “Ik kwam er al snel achter dat ik mijn klant te kort deed, ” blikt hij terug op zijn voornemen bij de start. Ik verzorg wegvervoer door heel Europa en luchtvracht en was in die begintijd volledig afhankelijk van partners. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar als je groeit, dan moet je een deel van het werk met eigen mensen doen. Dat geeft je meer slagkracht en meer invloed op de wijze waarop je je klant wil bedienen. Je kunt niet alles zelf blijven doen, zonder dat dit ten koste van je service naar je klant gaat. Service en kwaliteit zijn voor mij het allerbelangrijkste.” De beste ideeën verkreeg hij tijdens zijn vakantie en eenmaal thuis voerde hij ze uit. Strategie en missie waren hem nog vreemd in die tijd. Met de groei echter kwam ook het ongemak van meerdere
locaties. Het kantoor zat in Vragender, de op- en overslag inmiddels in Winterswijk, evenals het materieel. Dus werd er uitgekeken naar een locatie waar alles onder een dak kon. Randvoorwaarde was dat deze locatie niet te ver van Winterswijk aflag. Uiteindelijk werd in mei 2018 in Eibergen een terrein van 6.000 m2 gevonden. Kort daarna gaf echtgenote Monique haar baan als zorgmanager op en ging tegen alle eerdere voornemens in als manager bedrijfsontwikkeling aan de slag. Zij was weliswaar vanaf het begin betrokken bij het bedrijf, maar zag een overstap toen niet zitten. In zeven jaar tijd groeide Hertgers van 0 naar 22 medewerkers. Er rijden 10 eigen trucks die samen met zo’n 30 partnerwagens dagelijks door heel Europa onderweg zijn. Met Monique voor de niettransportgerelateerde activiteiten naast hem kan Wim zich volledig toeleggen op datgene waar hij goed in is en blij van wordt, het vervoer van goederen.
Erkend Agent Luchtvracht
Hertgers transport en expeditie vervoert hoofdzakelijk niche goederen, niet stapelbaar industrieel bouwmaterieel, zee- en luchtvracht. De wagens kunnen daarvoor zelfs in twee lagen opgedeeld worden. Het bedrijf verzorgd geen fijnmazige distributie en het rijdt niet voor particulieren. Luchtvracht is een belangrijk onderdeel. Om de groei hiervan te kunnen doorzetten, werd afscheid genomen van het vervoer van planten en bomen. Beide goederen waren moeilijk te combineren. Het kenmerkt de servicementaliteit van Wim dat hij wel een goed en betrouwbaar alternatief aan zijn klant aandroeg. “Wij verzorgen voor veel vaste klanten het luchtvrachtvervoer, “ legt Wim uit.
“Luchtvracht is bewerkelijk en kostbaar omdat je op Schiphol voor de douane moet groeperen in opslagloodsen van derden. Wij echter hebben een unieke positie als Erkend Agent Luchtvracht. Ons bedrijf is onderdeel van de ‘veilige keten’ en kan daardoor in Eibergen groeperen. Van daaruit rijden onze wagens rechtstreeks naar de betreffende Airliner. Een en ander betekent wel dat de marechaussee hier onaangekondigd steekproeven neemt. Iedere medewerkers bijvoorbeeld heeft een VOG en moet gecertificeerd zijn en blijven op bijvoorbeeld het herkennen van criminele activiteiten. Verder zit hier alles op slot en is ons bedrijf voorzien van camera’s en alarm. Als enig Achterhoeks bedrijf zijn wij ook lid van de Air Cargo Business Club.” Hertgers transport en expeditie werkt volgens strakke regels, uitgangspunten die Wim en Monique delen met hun medewerkers. Het bedrijf is 24/7 bereikbaar. Iedere aanvraag per e-mail bijvoorbeeld wordt binnen 15 minuten beantwoord, compleet met prijsopgave. Levering geschiedt binnen 24 uur door geheel Europa. Het bedrijf rijdt ook volgens de wet. Het rijtijdenbesluit wordt strikt gevolgd en de chauffeurs krijgen conform de cao beroepsgoederenvervoer betaald. De wagens zien er tip top uit en roken in de cabine is voor de chauffeur verboden. Het heeft allemaal te maken met uitstraling naar en zorg voor de klant. Maar ook de zorg voor de eigen medewerkers is goed geregeld. Het is een hechte ‘familie’ zonder rangen of standen. Meer eigen auto’s is geen doel op zich. Hertgers werkt prima samen met partners. De combinatie eigen vervoer en partnervervoer maakt het bedrijf flexibel en betrouwbaar. Nederland is een redelijk land als het om het vrachtverkeer gaat. Over de regelgeving in Europees verband is Wim minder te spreken. Nederland kent een 80 km limiet. Spaanse, Franse en Belgische chauffeurs daarentegen mogen 90 km/uur rijden. Dat is een van de oorzaken dat vrachtwagens elkaar inhalen. Verder moeten chauffeurs zich iedere twee jaar aanmelden in Duitsland. Een kerstboompje voor de ramen is taboe volgende de Duitse wet, maar kastjes om de tol te registreren mogen wel. Groot-Brittannië maakt het nog bonter, hier moet per rit ingebeld worden, op straffe van een boete.
Tekst: Vanatoto – Rob Weeber